Rusmiddelavhengige - tiltak

  • Generelt om tjenesten

    Generelt

    Vilkår/forutsetninger:

    Lovverk som kommer til anvendelse er avhengig av tiltak som igangsettes.

    Ansvarlig enhet

    Rusomsorgen er organisert i virksomhet Psykisk helse og rustjeneste. For henvendelse kontakt Helse og sosial på telefon 32 71 14 00. E-post: post@sigdal.kommune.no

     

     

    Beskrivelse

    ​Kommunen kan gi hjelp til å mestre utfordringer knyttet til rusmiddelbruk. De kan tilby tiltak som
    • behandlings- og rehabiliteringstjenester
    • praktisk bistand og opplæring
    • plass i institusjon
    • økonomisk stønad og arbeidsrettede tiltak
    • tilbud om midlertidig bolig

    Du har for øvrig krav på de samme tjenestene etter helse- og omsorgstjenesteloven som alle andre.

    Målgruppe

    Rusmiddelavhengige og deres familier.

    Kriterier/vilkår

    Er du ikke motivert for et behandlingsopplegg med tanke på å bli rusfri på det aktuelle tidspunktet, skal kommunen kunne tilby deg andre støttetiltak.

    Samarbeidspartnere

    • Primærhelsetjenesten
    • Spesialisthelsetjenesten
    • Fylkesnemndene for sosiale saker, som er statlige organ underlagt Barne- og familiedepartementet, behandler tvangssakene innenfor rusomsorgen

    Lover

    Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1.

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om denne tjenesten. Du har rett til å la nærmeste pårørende hjelpe deg med søknaden. Andre kan også hjelpe deg. Det kan for eksempel være en nabo. Men da må du gi en skriftlig fullmakt som vedlegges søknaden. Dersom du ønsker plass i behandlingsinstitusjon, kan fastlegen din hjelpe deg med å søke om dette.

    Vedlegg

    Eventuell fullmakt.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Er du misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 02.08.2017 14:35